Försäljnings- och leveransvillkor

1 INLEDNING

1.1 Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för all försäljning/leveranser från bolag inom Scankab-koncernen, nämligen Scankab Cables A/S, CVR-nr. 40 66 67 88, Scankab Nordic A/S, CVR-nr. 20 97 32 77 samt Scankab Systems A/S, CVR-nr. 37 36 15 50 (hädanefter kallad "Säljaren"), till varje kö-pare (hädanefter kallad "Köparen") av Säljarens produkter, om inte annat skriftligen har avtalats. Dessa villkor utgör de underliggande villkoren för Säljarens erbjudanden och för varje avtal mellan Säljaren och Köparen. Säljaren och Köparen benämns gemensamt som "Parterna" och individuellt som "Part".

1.2 Varje villkor eller bestämmelse som anges i Köparens order eller på annat sätt, och som strider mot dessa försäljnings- och leveransvillkor, är utan verkan. Undantag från försäljnings- och leveransvill-koren är endast giltiga för Säljaren om de uttryckligen skriftligen har godkänts av en anställd hos Säljaren.

1.3 Om det uppstår motstridigheter eller konflikter mellan dessa försäljnings- och leveransvillkor och andra villkor eller bestämmelser i andra dokument (t.ex. på en webbplats, i e-post, i annan kommu-nikation eller på annat sätt), ska följande tolkningsprinciper gälla: (a) Ett specifikt skriftligt avtal har företräde framför dessa försäljnings- och leveransvillkor vid mot-stridigheter. (b) Dessa försäljnings- och leveransvillkor har företräde framför alla andra dokument vid motstridigheter.

2 ANBUD OCH ORDER

2.1 Order från Köparen är först bindande för Säljaren när Säljaren har utfärdat en skriftlig orderbekräf-telse. De priser som anges av Säljaren är därför icke-bindande och ska betraktas som en inbjudan till anbud tills Säljaren har skickat en skriftlig orderbekräftelse som svar på Köparens order. Fram till denna tidpunkt förbehåller sig Säljaren rätten att sälja produkterna till andra samt att avvisa Köpa-rens accept av anbudet om omständigheter under tiden motiverar detta.


3 PRESTATION

3.1 Säljarens prestation omfattar endast de varor och tjänster som uttryckligen beskrivs i orderbekräf-telsen. Ritningar, tekniska specifikationer etc. förblir Säljarens egendom, även om Köparen förvärvar den beskrivna produkten, och får inte användas av Köparen i kommersiell konkurrens med Säljaren.


4 LEVERANSPLATS OCH LEVERANSTID

4.1 Om inte annat skriftligen avtalats ska leverans ske Ex Works (Incoterms 2024) på den plats som Säljaren anvisar. När Säljaren har meddelat att produkterna är redo för leverans, övergår risken för produkternas oavsiktliga skador till Köparen vid hämtning, dock senast tre arbetsdagar efter att le-veransen har aviserats. Om hämtning uteblir har Säljaren rätt att lagra och, om så önskas, försäkra Köparens produkter på Köparens bekostnad.

4.2 Om en annan leveransadress avtalas, är det, om inget annat överenskommits, Köparens ansvar att försäkra transporten och säkerställa att produkterna kan levereras under säkra förhållanden.

4.3 Om inget annat avtalats, ska leverans ske så snart som möjligt. Om en leveransvecka har avtalats, anses leverans på den sista dagen i veckan vara inom avtalad tid.

5 PRISER

5.1 Priser anges, om inte annat anges, per meter, exklusive moms, PVC-avgifter, förpackningsavgifter, pant, miljöavgifter och övriga tillägg. Vid förändringar i valutakurser, kopparpriser, skatter och andra offentliga avgifter eller dokumenterade prishöjningar från en underleverantör, förbehåller sig Sälja-ren rätten att ändra priset fram till leveransen.

5.2 Vid försening som beror på omständigheter enligt punkt 9.1.1-9.1.3, har Säljaren rätt att justera det avtalade priset för att täcka eventuella uppkomna kostnader.

6 BETALNING

6.1 Betalningsvillkor är netto kontant. Vid betalning efter fakturans förfallodatum tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen (riksbankens årligt fastställda referensränta + 8%). Räntan tillförs Köparens skuld, och betalningar från Köparen täcker först räntor och kostnader innan annan skuld betalas.

6.2 Köparen har inte rätt att kvitta eventuella motkrav mot Säljaren utan skriftlig överenskommelse med Säljaren. Säljaren förbehåller sig rätten att kräva säkerhet för betalning, även efter att en or-derbekräftelse har utfärdats och fram till leverans, om Säljaren anser det nödvändigt.

6.3 Om Köparen inte betalar en del av en order har Säljaren rätt att stoppa ytterligare leveranser, häva avtalet/avtalen med Köparen och kräva skadestånd enligt svensk lag.

7 ÄGANDERÄTTSFÖRBEHÅLL

Säljaren förbehåller sig äganderätten till de sålda produkterna tills hela köpeskillingen, inklusive eventuella kostnader, har betalats till Säljaren.

8 RETUR OCH PANT

8.1 Produkter kan endast returneras efter överenskommelse med Säljaren. Specialbeställda produkter och varor med måttanpassning kan inte returneras. Vid godkänd retur kan en hanteringsavgift dras av vid kreditering. Krediterade belopp kan endast användas vid nya beställningar. Om retur avtalas, bär Köparen kostnaden för att returnera produkten. Köparen står för risken för produkten tills den returnerats i oskadat skick.

8.2 Kabeltrummor levererade av Säljaren kan returneras i oskadat skick upp till 12 månader efter leve-rans. Kabeltrummor med en diameter på 160 cm eller större debiteras en pantavgift om 3 000 SEK exkl. moms per trumma.

8.3 Panttrummor som returneras i oskadat skick krediteras enligt följande: Inom 3 månader från leve-rans = 100 % kreditering. 3-6 månader från leverans = 50 % kreditering. 6-12 månader från leverans = 25 %.

9 FÖRSENING
9.1 Säljaren har rätt att skjuta upp leveranstiden i följande fall:

9.1.1 Vid ändringar av ordern som begärs av Köparen.

9.1.2 Vid försening av leveranser eller tjänster som Köparen själv utför eller låter utföra.

9.1.3 Vid force majeure, såsom krig, upplopp, myndighetsingripanden, hälsokriser såsom epidemier, brand, strejk, lockout, export- eller importförbud, utebliven eller bristfällig leverans från underleve-rantörer, virus- eller hackerangrepp, generell varubrist eller brist på, eller väsentliga prisökningar på, bränsle eller material, eller andra omständigheter som Säljaren inte har kontroll över. Om leveransen försenas till följd av ovanstående, skjuts leveransen upp till en rimlig tid efter att situationen nor-maliserats.

9.2 Säljaren kan häva avtalet om förseningen har varat längre än 4 veckor och ska då kreditera eventuella förskottsbetalningar som Köparen har gjort.

9.3 Köparen kan häva avtalet om Säljarens leverans är väsentligt försenad och Säljaren inte har rätt att skjuta upp leveranstiden enligt punkt 9.1, eller om försening på grund av force majeure enligt punkt 9.1.3 överstiger 2 månader. Köparen måste dock först skicka en skriftlig anmodan med en slutlig tidsfrist för leverans och tydligt varna om avtalets hävning. Tidsfristen ska vara minst 10 arbetsda-gar efter att anmodan har mottagits av Säljaren. Avtalet kan endast hävas för den del av leveransen som är försenad. För specialtillverkade order med specifika längder eller produkter kan Köparen end-ast häva avtalet om förseningen påvisbart orsakar väsentliga olägenheter för Köparen. Om förse-ningen beror på force majeure, anses den inte utgöra ett avtalsbrott, även om Köparen har rätt att häva köpet.

10 FEL OCH REKLAMATIONER

10.1 Produkterna ska uppfylla skriftligen avtalade krav. Om inga kvalitetskrav har avtalats, gäller de kva-litetskrav som är vanliga för motsvarande produkter. Produkterna ska också uppfylla tillämpliga lagar och föreskrifter vid avtalets ingående. Köparen bär risken för eventuella fel i sina angivna speci-fikationer och produktens lämplighet för det projekt där Köparen avser att använda produkten. Säl-jarens information lämnas efter bästa förmåga och utgör inte något ansvar för projektering.

10.1.1 Ett fel föreligger om produkterna inte överensstämmer med de skriftligen avtalade kvalitetskraven. Det föreligger dock inget avtalsbrott om felet beror på Köparens agerande, såsom felaktig lagring, installation eller användning, force majeure (såsom definierat i punkt 9.1.3) eller om felet är av obe-tydlig karaktär.

10.1.2 Köparen ska vid leverans omedelbart undersöka produkterna. Om Köparen vill åberopa ett fel ska Köparen skriftligen meddela Säljaren utan onödigt dröjsmål och ange vad felet består av (den rela-tiva reklamationsfristen). Om Köparen inte gör detta, förlorar Köparen rätten att åberopa felet gentemot Säljaren.

10.1.3 Om produkterna har ett fel som Säljaren är ansvarig för, har Säljaren rätt att efter eget val vidta nödvändig avhjälpning, efterleverans eller omleverans, lämna ett proportionerligt prisavdrag för de berörda produkterna eller häva leveransen och kreditera fakturan för den felaktiga produkten. Köpa-ren måste acceptera Säljarens val av åtgärd.

10.1.4 Reklamationskrav ska i alla händelser framställas senast 2 år från att produkten övergått till Köpa-ren (den absoluta reklamationsfristen).

10.1.5 Om Säljaren skriftligen informerats om att produkten ska användas i ett byggprojekt i Sverige enligt AB 04 eller ABT 06 och Säljaren har bekräftat kännedom om detta, är den absoluta reklamations-fristen 5 år från byggprojektets färdigställande, dock senast 6 år efter leverans till Köparen. Ansvaret regleras i övrigt enligt dessa försäljnings- och leveransvillkor.

11 ANSVARSBEGRÄNSNING

11.1 Säljarens ansvar är beloppsbegränsat till det belopp som täcks av Säljarens ansvarsförsäkring, inklu-sive ränta och kostnader per skada. Köparen kan när som helst begära en kopia av Säljarens ansvars-försäkringspolicy.

11.2 Säljaren är inte ansvarig för ekonomiska förluster för Köparen eller tredje part, inklusive indirekta förluster såsom driftstopp, utebliven vinst, transportkostnader, vite, kostnader för att blottlägga eller göra produkten tillgänglig, byte av produkten eller liknande, som en följd av skador på egendom, fel i produkten, produktansvar eller leveransförseningar.

11.3 Om Köparen häver köpet på grund av försening som inte beror på något av de skäl som anges i punkt 9.1, har Köparen rätt att genomföra täckningsköp. Säljarens ansvar i ett sådant fall är begränsat till 10 % av det avtalade priset för den försenade prestationen. Säljarens maximala ersättningsansvar i alla andra fall kan aldrig överstiga ett belopp motsvarande värdet av den berörda ordern och endast för Köparens direkta förlust till följd av fel i den levererade produkten, och endast om Säljaren inte kan leverera en felfri produkt.

11.4 Köparen är skyldig att hålla Säljaren skadeslös i den mån Säljaren åläggs ansvar gentemot tredje part för en förlust som Säljaren inte är ansvarig för eller som Säljaren har friskrivit sig från i dessa försäljnings- och leveransvillkor, inklusive eventuella kostnader för en tvist om detta.

12 PRODUKTANSVAR

12.1 Säljarens ansvarsbegränsning och Köparens skyldighet att hålla Säljaren skadeslös enligt punkt 11 gäller.

12.2 Säljarens ansvar för personskador eller icke-kommersiella sakskador som bevisligen orsakats av de-fekta produkter på grund av Säljarens fel eller försummelse täcks av Säljaren enligt gällande tving-ande regler i den svenska produktansvarslagen.

13 ÖVERLÅTELSE

13.1 Köparens rättigheter och skyldigheter enligt avtalet med Säljaren får inte överlåtas eller på annat sätt överföras till tredje part utan Säljarens skriftliga godkännande. Godkännande kan nekas utan motivering. Säljaren får fritt överlåta sina rättigheter men får inte överlåta sina skyldigheter utan Köparens skriftliga samtycke. Sådant samtycke får inte nekas utan saklig grund.

14 TILLÄMPLIG LAG OCH JURISDIKTION

14.1 Parternas rättigheter och skyldigheter enligt avtalet ska regleras i sin helhet av svensk lag, med Stockholms tingsrätt som exklusiv jurisdiktion. FN:s konvention om avtal för internationella köp av varor (CISG) ska inte tillämpas.

DATUM: 2025.01.14
ÄRENDE NR.: 12-73873